BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, March 22, 2010

Sambungan Mutiara Sufi....


“Assalamualaikum…”sofea memberi salam sebelum masuk ke rumah. Selepas dua miggu sofea tinggal di asrama, inilah kali pertama dia pulang ke rumah kerana peraturan asrama memberi keizinan pulang hanya dua kali sebulan.
Sejurus itu, belum sempat sofea melabuh punggungnya di sofa, nada terus mendapatkanya sambil menyoal pelbagai persoalan. “sufi, siapa yang tulis benda tu?” dengan semangatnya nada menanya untuk mendapatkan penjelasan dari kakaknya itu. “ntah, tak tahu siapa…” sofea memberi jawapan dengan muka yang slamba, macam perkara tu tak pernah berlaku. “ei kau ni, pelik aku, klu aku memang nak marah betullah kat orang tu, tapi kau slamba je, apa hal” nada memberi pandangannya. “memanglah nak marah…tapi nak buat macam mana kan, benda pun dah berlaku, kau tahu tak aku dah letih dah nak menangis kat asrama tu, tapi tak de jalan penyelesaian juga, jadi lebih baik aku buat tak tahu je…kan senang…banyak doa pada Allah, insyaAllah hati kita jadi tenang…” jelas sofea. “erm, betullah tu…bukan apa, aku risau kat kau sebenarnya, ummi dan ayah pun sama…tapi tak pe lah kau dah boleh terima” nada memberi kata semangat kepada Sofea. “tapikan, kau tahu tak disebabkan perkara ni…aku jadi terkenal plak, semua orang kenal aku n ada juga orang yang tak kenal, beria-ria nak kenal aku…aku rasa macam maruah aku jatuh di sebabkan perkara ni..”luah sofea tiba-tiba. “tak pelah, semua ni ujian dari Allah untuk hambanya yang betul-betul mampu menghadapinya, dank au kena sabar…setiap perkara yang Dia timpakan pada kita tidak sia-sia melainkan ada hikmahnya…mungkin Allah uji kau dengan ujian ni, untuk kau jadi lebih kuat menghadapi ujian yang mendatang…Allah sayangkan kita sufi.” Nasihat nada sambil mengukir sekuntum senyuman buat kakaknya Sofea.

2 comments:

rodhiahmardhiah said...

Sambung cepat2 ckit....

**ana imtiaz** said...

hai..hmm agak menarik teruskan menulis ye..saya setia menanti kesudahan crite awk ni...