BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, March 20, 2010

Jom Jelajah ke Dunia baru...


Alam dan Dunia Baru….Salam saya ucapkan kepada pembaca sekalian,sebelum saya merapu , first sekali, sempena musim cuti sekolah ni memang sudah menjadi kebiasaan orang mengadakan kenduri kahwin, dan dengan itu saya mengucapkan selamat melayari bahtera rumah tangga, semoga ia mendapat barakah…terutamanya, saya ucapkan kepada orang terdekat dengan saya iaitu kakak saya sendiri(asma’ ismail) dan pasangannya (muhamad zaki b. mazlan) telah diijab Kabulkan pada 28/2/10 yang lepas n kendurinya telah berlangsung 13/3/10 baru-baru ini. Semoga rumahmu menjadi syurgamu. Sebenarnya kat sini saya nak ceritalah serba sedikit yang saya tahu tentang bagaimana perkahwinan ini boleh terjadi dengan kehendak-Nya. Mesti korang tak percayakan?, jika saya katakan kakak saya tak pernah pun mengenali suaminya sebelum ini,kalau ada pun,sms sekali dua sahaja semasa mereka baru kenal oleh sebab orang tengah di antara kakak saya adalah abang ipar dia sendiri sekarang ni…. Lepas tu dua-dua menyepi, tiada khabar antara satu sama lain…tut..tut…dia cakap nak datang rumah. Menakutkan tak? Kalau saya memang terkejut.... dan semasa tunang pun mereka tidak banyak berhubung, mungkin sebab dua-dua sibuk, tapi bagus juga macam tu, boleh jaga hati ckit...kan orang cakap waktu tunang lah yang banyak dugaannya…tapi kakak saya tunang tak lama, terus kahwin…nak katanya semua senanglah urusan dia…saya bersyukur sangat…tak macam sekarangkan… nak kahwin pun susah, padahal benda tu senang je...lagipun benda tu halal, tapi sekarang ni dah terbalik…diorang merumitkan perkahwinan tapi memudahkan penzinaan. Mesti korang pelikkan kenapa saya cakap macam tu…ok, cuba korang fikir…saya bagi satu situasi, si a dan si b adalah satu pasangan kekasih, mereka ingin sekali mengakhiri hubungan mereka dengan jalan yang halal iaitu perkahwinan, namun hasrat mereka dihalang oleh orang-orang yang tidak memahami, hanya atas alasan… mereka masih belajar...patutke macam tu? Saya tak nak jawab…tapi korang fikirlah sendiri akibatnya…apa yang boleh saya katakan di sini, kita tahu jiwa remaja macamana, mereka inginkan sesuatu yang baru, ingin disayangi, ingin menyangi…jika kita mengatakan tidak kepada mereka, seharusnya kita susuli ia dengan nasihat bukanya dengan menghalang atau menghentam mereka dengan mengatakan yang semuanya negative…bagaimana mereka hendak menerima… . Ops! Saya ni dah merapu rasanya…tapi tulah sebenar hakikat…reality bahawasanya jika remaja-remaja sekarang bercouple sana- sini,mereka tidak kisah, tiada orang nak kecoh seperti kecohnya apabila mereka menyatakan hasrat untuk jalan yang halal dan sebenarnya itulah salurannya…ni tidak, nak juga couple…dah sah-sah yang couple tu haram… Semua sudah maklum kaedah fiqh telah menjelaskan bahawa Sesuatu perkara yang mendekatkan diri kita kepada benda yang haram, maka hukumnya haram…sudah jelas dan nyata dalam Al-Quran yang mafhumnya janganlah kamu mendekati zina….hah! ni ada lagi satu kenyataan yang menyatakan “klu kahwin terabai pelajaran...” Saya tak nak ulas panjang tentang kenyataan ni, Cuma apa yang saya tahu perkahwinan bukan alasan untuk kita tidak berjaya…buktinya ramai yang kahwin si perempuan lebih menjadi hebat dan si lelaki lebih menjadi mantap dari sebelumnya dan memang tidak dinafikan ada juga sebaliknya,tapi itu bukan salah perkahwinan… itu bergantung bagaimana mereka mencorakkan rumah tangga mereka itu sendiri,jika mereka tahu tanggungjawab masing-masing dan tahu apa tujuan sebenar suatu perkahwinan itu, hanya semata-mata untuk mendapat redho Illahi,maka seterusnya tidak menjadi masalah untuk berkahwin ,(ini hanya pandangan, sebabya saya pun tak ada pengalaman pun…tapi tu lah kan daripada diorang bercouple lebih baiklah kahwin) dan kita tidak boleh sekalai-kali menyalahkan apa yang Allah telah halalkan untuk kita… yang sepatutnya dipersalahkan adalah diri individu itu sendiri… Tapi ,saya nasihatkan kepada sesiapa yang merasa tidak bersedia lagi untuk mendirikan rumah tangga, jagalah dirimu dengan sebaiknya, jauhilah dari perkara-perkara yang merosakkan...kerana dirimu terlalu bernilai buat Islam tercinta…jangan sesekali cuba untuk mencari jalan mudah dengan bercouple...jangan jadikan dirimu fitnah dalam agama..kerana kamu akan merasai bahangnya. Namun, jika sudah sampai serumu (jodohmu) terimalah ia seadanya, walaupun kamu masih tidak bersedia…kerana suatu persediaan itu belum tentu dapat mengukur jatuh dan bangunnya sesebuah institusi rumahtangga,jika ia tidak dimulakan… Mungkin kita sahaja yang merasa tidak bersedia namun hakikatnya Allah lebih mengetahui segala-galanya. Analogi dia macam ni,ok…kalau kita tengok orang nak lumba lari… sebelum diorang mulakan larian diorang tu…pengadil akan memberi arahan ke garisan sedia….mula.klu kita tengok,waktu pengadil menyatakan arahan sedia tu…semua pelari akan megangkat punggungnya menandakan bersedia…dan lepas tu apabila mendengar arahan mula… mereka terus memulakan larian mereka…namun cuba kita bayangkan klu ada pelari yang hanya bersedia sahaja…tidak meneruskan lariannya…apa akan jadi…?rasa-rasanya orang yang tak bersedia untuk berlari pun boleh kalahkannya…jadinya bersedia atau tidak, itu bukan masalahnya…ramai je orang yang kahwin sebab dah bersedia, tapi ramai jugalah yang tersungkur…sebenarnyakan, saya dah tak tahu merapu apa ni…whateverlah…tapi apa pun saya tegaskan lagi kat sini…Allah lebih mengetahui segalanya…kat sini kan.... saya nak luahkan perasaan ckit…sebenarnyakan… saya sedih sangat tengok kawan-kawan saya yang bercouple tak tentu hala…nak marah pun ada…tapi nak wat mcmn kan…saya hanya mampu berdoa agar mereka diberi petunjuk dan dibukakan hati untuk berubah…bukannya apa…saya pelik tau ada orang menyatakan “memanglah kita pegang pada prinsip tapi sampai bila ?klu tak, macamana?”sebenarnya inilah antara alasan orang yang bercouple cuba untuk menegakkan benang yang sudah basah.. yang saya peliknya macamana apanya? Kenapa?klu tak couple, tak boleh kahwin ke? Ke sebab takut klu orang cakap kolot? Kononnya, klu orang yang tiada pasangan ni dikatakan kolot…ye ke macam tu? Tapi bagi sayalah diorang yang fikir macam tulah yang sebenarnya kolot. Di sini saya nak cerita sikit satu kisah, tapi cerita ni khusus kepada sesiapa yang beranngapan klu tak couple, tak kahwin. al kisahnya macam ni, kejap! Macam nak buat novellah plak…takpe, saya ringkaskan ceritanya…dengarnya… Si l da si p nak kahwin, padahal antara keduanya tak mengenali antara satu sama lain, nak dipendekkan cerita, diadakan satu pertemuan antara kedua belah pihak untuk bersua muka...sudah menjadi adat jika ada seseorang datang untuk melihat si gadis, maka si gadis akan menghidang air kehadapan.. dan begitulah yang dilakukan oleh si p,kerana si l ingin melihat si p, namun seketika si p menghidangkan air, dan seketika itu jugalah si l tertunduk malu…jadi nak dipendekkan cite, si l terlepaslah nak tengok si p…jadi lps tu si l ni meminta izin sekali lagi untuk melihat si p…dan sstelah diizinkan, si l cuba untuk melihat si p, namun,belum sempat si l melihat raut muka si p…si l dengan sukacitanya melamar si p dengan hanya selepas melihat jari jemari si p. selepas itu si p menerima lamaran si l walau pada hakikatnya si p tidak kenal langsung siapakah gerangan si l hatta melihat mukanya walau sekilas. Sehigga Sampailah beberapa hari sebelum perkahwinan berlangsung baru itulah kali pertama si p melihat raut muka si l. Dan sekarang ni diorang Alhamdulillah dah ada 2 cahaya mata. Jadinya boleh simpulkan kat sini,cinta perlu dipupuk bukannya datang secara tiba-tiba. Klulah cinta tu datang secara tiba-tiba... maka tak mustahillah jika ia pergi pun secara tiba-tiba jugakan? Best tak? Jadi, apa yang korang rasa?ntah lah? Tak rasa apa-apa?tak tahu? Atau biasa je? Tapi yang paling penting korang pandai-pandailah fikir sendiri…sebabnyakan saya dah mengatuk dah ni..sorrylah klu korang tak faham apa yang saya tulis ni…oklah jumpa lagi….tata..

1 comments:

rodhiahmardhiah said...

Salam,rasa t'haru sgt dgn perkahwinan kak ma.Dah kahwin k.ma rupenyer.Alhamdulillah,Allah pelihara k.ma dri perkara yang tidak baik spt couple,zina,n mcm2 lagi.Harap2lah kite pun dapat jodoh yang beriman jugak insyaallah.