BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, February 17, 2011

Titipan buat wanita...


"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.

Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.

Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.

Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.

Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.

Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.

Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.

Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.

Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.

Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.

Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.

Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.

Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.

Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..

Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

- Artikel iluvislam.com

Sumber Grafik: Budie Herfian

Monday, February 14, 2011

Pic sekitar perjalanan misr, jeddah





href="http://1.bp.blogspot.com/-CIb6a5g23Qo/TVlooHDNJ9I/AAAAAAAAAH4/wc2tJffv7nI/s1600/FILE2051.JPG">

Sunday, February 13, 2011

kembara misr-jeddah-malaysia.....



4/2/2011(jumaat)
-sampai ke bangunan mara sebelum zohor.
-menunggu nama naik untuk ke matar terbang ke Jeddah.
-sebahagian nama untuk giliran ke 3 naik dimaklumkan check in jam 1 pagi.
-giliran 3 ditunda.
-kedatangan sebahagian pelajar dr mansurah.

5/2/2011(sabtu)
-kedatangan pelajar dari pelbagai furu’ berkumpul di bangunan mara.
-kira-kira jam 9 bagi giliran 3 bagi iskandariah diarah turun ke bawah untuk ke matar.
-dimaklumkan giliran 4 bersiap sedia(penghabisan pelajar alex) di arh turun antara jam 2 hingga 3.
-menunggu dalam bas untuk ke mator kira-kira sejam. Bertolak jam 4:15 petang.
-giliran 3 menunggu di mator kira-kira 11 jam diluar mator untuk check in selepas maghrib.
-giliran 4 sampai ke mator kira-kira jam 4:40 petang.
-giliran 4 check in selepas isyak.(alhamdulillah tidak menyangka kerana kami beranggapan fligh jam 1 pg.)(tidak perlu menunggu lama diluar mator.)
-giliran 4 bertolak menaiki kapal terbang Tudm bernombor rmf 499 kira-kira jam 10:30 malam.

6/2/2011(ahad)
-giliran 4 sampai ke Jeddah kira-kira jam 1:30 pagi mengambil masa 3 jam dari mataor nuzhah iskandariah.
-menunggu di bilik menunggu untuk dapatkan visa Jeddah mengambil masa kira-kira 6 jam sebelum check out mator Jeddah kira-kira jam 7:30 pagi.
-sejam beratur untuk check out.
-kira-kira jam 8:30 pg bertolak ke asrama tabung haji .
-dr Jeddah ke asrama tabung haji mengambil masa kira-kira 45 untuk sampai.
-giliran pertama( kaherah) dr Jeddah ke malysia bertolak kira-kira selapas zohor untuk ke mator.

7/2/2011(isnin)
-arahan turun taklimat jam 11:15 di dewan b asrama tabung haji jeddah.
-arahan hantar passport malam.
-arahan untuk serahkan passport bagi yang sampai ke Jeddah 1,2,3 rabiulawal bersamaan4,5,6 feb 2011.
-kira-kira selepas isyak keluar hantar passport untuk ambil no token.

11/2/2011(jumaat)
-selepas solat jumaat pengumuman bagi penerbangan seterusnya.
-no gilliran dipanggil.
-kira-kira 100 mahasiswa dihantar ke airport Jeddah bagi penerbangan srilankan airlines.
-selepas check in, menunggu untuk bording jam 7 malam akan tetapi penerbangan ditanggunhkan sehingga jam 11malam.
-bording kira-kira hampir jam 11 malam selepas penerbangan arab saudi .
-sebelum giliran mahasiswa yang menaiki penerbangan srilankan bording, giliran penerbangan untuk arab Saudi bagi mahasiswa seterusnya sampai ke airport Jeddah kira-kira selepas isyak.
-penerbangan arab Saudi ke semua pelajar Malaysia.
-pelajar bagi penerbangan arab Saudi bording terlebih dahulu daripada air srilankan.
-penerbangan arab Saudi terus ke Malaysia berhenti di subangjangka jam12 tengahari.
-bagi srilankan pula transit di Colombo. Colombo ke KLIA

*saya naik air srilankan. Letih juga tunggu lama kat airport Jeddah sebab delay… pelajar yang baru sampai untuk menaiki air arab Saudi bording dulu walaupun diorangg datang kemudian.

12/2/2011(sabtu)
-sampai ke klia kira-kira jam 3 lebih petang.

*berada di Jeddah lebih kurang 5 hari. Dalam masa tu, tak tahu nak buat apa… klu kat rumah (alex) boleh masak atau buat apa yang patut tapi kat sini kerja makan tidur,makan tidur …lepas makan, tidur…boring dan letih menunggu nama naik untuk diterbangkan ke Malaysia… penantian satu penyeksaan…rasa macam dah malas nak tunggu dan fikir bilalah nama naik…dan sampai tahap tak kisah dah nama naik bila…. walaubagaimanapun Ahamdulillah sampai juga…saje bercerita…kongsi pengalaman yang best jugalah rasanya.

Wednesday, February 2, 2011

Catatan penantian...mesir...


25/1/2011 (SELASA)
-hari pertama rusuhan

26/1/2011 (RABU)
-hari kedua rusuhan
-hari terakhir imtihan

27/1/2011 (KHAMIS)
- baca berita dalam internet. -20 terbunuh dan beratus-ratus cedera di medan tahrir.

28/1/2011 (JUMAAT)
-gas habis. Ammu x mahu hantar krn hari cuti.
-perhubungan diputuskan….handset dan internet. Bermula kira-kira 9 pagi.
-27 penerbangan terpaksa ditunda bermula jam 8pg hingga slps asar.
-slps solat jumaat rusuhan berlaku di kebanyakan tempat.
-pemberitahuan maklumat rusuhan. Di arah simpan dokumen penting…kemungkinan pelajar di hantar pulang. Stok makanan diperlukan
-rusuhan berlaku di semua tempat terutama kaherah,suez,& iskandariah.

29/1/2011 (SABTU)
-arahan perintah berkurung bermula jam 6 ptg sehingga jam 7 pagi esok.
-kira-kira jam 11 pagi talian handset dijlnkan…namun internet masih tidak dapat berfungsi.
-2 ahli bait pergi fatahallah kira-kira 10 pagi membeli barang keperluan asas.
-bank hanya dibuka kira2 sejam shj.
-kereta kebal ade di mana2 shj.
-berita di tv: 38 terbunuh di kaherah,12 di suez,20 iskandariah.
-telefon ammu gas semula minta kepastian hantar gas atau tak. Namun ammu gas memberitahu hari ini cuti kerana ada musykilah “musykilah,musykilah problem asyan hukumah collapse…” kata ammu gas apabila ditanya kenapa cuti.
-maarad kutub ditangguhkan
-jalanraya kaherah-iskandariah ditutup
-selepas zuhur ke markaz beli beras.
-fatallah dibnajiri ramai manusia…untuk mmbeli brg keperluan sehingga ada sekatan untuk masuk .
-petangnya diberitakan ada rompakan di fatallah.
-petang exco hantar pekeliling.
-penguman semula perinth berkurung dr jm 4 ptg hingga 8 pg d tv.
-malamnya diberitakan exco bhw polis sudah tiada kuasa tapi askar berkuasa. Jagn keluar. Minta solat hajat. Buat jadual tidur.
-bunyi letupan berdekatan tempat kediaman. Kebanyakan ammu berkumpul dibawah bangunan dengan masing-masing memegang senjata seperti kayu,pisau dan parang.
-diberitakan jika rusuhan berlarutan sehingga seminggu, pm menyatakan kapal terbang perang akan dihantar membawa pelajar pulang.
-diberitakan bhw syeikh a’la menyuruh simpan air berkemungkinan air dicatu.
Tutup pintu dengan benda berat.
-diberitakan lagi banduan terlepas kerana penjara dibakarkan. pelajar dinasihati supaya berhati-hati.

30/1/2011 (ahad)
- exco telefon untuk mengambil maklumat ahli bait kira-kira jam 9 pagi.
-orang ramai menyerbu kedai2 topup utk dapatkan bekalan topup.
-orang ramai diarahkan supaya meyediakan stok bekalan makanan dan ubatan utk tempoh yg lama.
-keluar pergi ambil dapur electric dari sahabat.

31/1/2011 (isnin)
-exco memberitahu pekeliling terkini, iaitu:
1)perintah berkurung dari jam 4ptg hingga 8pg
2)dilarang keluar secara berkumpulan krn dikhuatiri disyaki terlibat dgn rusuhan
3)sekiranya menghadapi masalah kewangan, sila berhubung dgn markas krn semua bank telah disekat@ditutup
-diberitakan sahabat hakimah dr ustaz farid buat persediaan dalam 10kg mungkin akan dihantar ke Negara jiran kira-kira jam 10pg.
-10:30 pagi diberitakan perintah berkurung di cepatkan dr jm 2.

1/2/2011(selasa)
-perintah berkurung dr pukul 1 petang.
-malamnya dimaklumkan azhar cuti setahun.(khabar angin)
-bantuan akan sampai

2/2/2011(rabu)
-diberitakan bantuan akan sampai kira –kira 14 jam dr sekarang jam 9 pagi.
-diberitkan ikhwah naik kapal laut. , akhawat naik kapal terbang.
-jam 10:10 pagi- diberitakan bhawa kena berkumpul untuk taklimat di safarah alex. Hantar wakil.
-kira-kira jam 11 puan zakiah member i taklimat pemindahan.
-diberitkn line internet sudah berjln sjk pg.
-kira-kira jm 10 mlm internetbr dpt dgnkn.
-antara taklimat yang disampaikan puan zakiah bahagian kedutaan iskandariah.

1)peminndahan dibahagikan kepada 3 zon mengikut tahap keselamatan.
-zon 1: kaherah
-zon 2: iskandariah
-zon 3: lain-lain furu’

2)dimaklumkan kaherah dan iskandariah akan dipindahkan dahulu-digalakkan pindah.
-pelajar diberi pilihan untuk pemindahan ini. Samada ingin dipindahkan atau boleh tinggal di mesir tapi atas tanggungjawab sendiri kerajaan tidak bertanggungjawab jika sesuatu berlaku.
-perancangan pemindahan dari iskandariah ke Jeddah (4,5,6/2/2011). Dari Jeddah ke Malaysia.(tiada tarikh yang tepat) jangkaan masa pendek tinggal di Jeddah satu atau dua minggu dan paling lama sebulan.

3)dimaklumkan kami akan ditempatkan di asrama tabung haji Jeddah.

4)dimaklumkan juga bekalan makanan ditanggung.

5)dimaklumkan dari Malaysia datang semula ke mesir mengunakan tanggungan sendiri.

6)dimaklumkan barang yang boleh dibawa bersama hanya hand luggage kecil tidak kurang 7kg setiap seorang.

7)dimaklumkan bawa dokumen penting.

8)susunan keutamaan pemindahan:
-wanita
-berkeluarga
-ada penyakit serius
-pelajar tahun satu dan buuth.

-kira-kira selepas zuhur ada perarakan dijalan belakang berdekatan kediaman dari mandarah ke arah assofirah.

3/2/2011(khamis)
-dimaklumkan sebahagian sahabat di kaherah telah bertolak.