BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, July 16, 2011

Tak penting! tak perlu baca...


Salam. Semoga kalian dalam rahmat dan kasih Illahi. Alhamdulillah kebanyakan mahasiswa pengajian islam di iskandariah sudah tamat imtihan dan bermulalah cuti panjang. Dalam kesempatan ini, ramai yang balik Malaysia. Namun yang tidak berpeluang untuk balik Malaysia banyak kelas pengajian ,talaqi, dan program yang telah diatur sempena cuti musim panas ni yang boleh diikuti. Alhamdulillah hari ini telah bermula pengajian di masjid Amru bersama Syeikh ‘Alaa. Di sini, Syeikh membentang kitab berkaitan aqidah iaitu Syarhul kharidah albahiyyah. Di samping itu juga, kami perlu untuk mengulang hafalan Al-quran,menghafaznya dan mentasmi’ antara satu sama lain bersama Syeikh. Alhamdulillah, pengajian musim panas yang sangat bermanfaat.

Sangat-sangat bermanfaat kepada yang bergelar tullabul ilmi. Walaubagaimanapun tidak semua yang hadir mengikuti pengajian. Saya rasa sedih sangat…sangat-sangat sedih…sebab diorang tak berusaha untuk mengikuti pengajian…rasa geram pun ada…tapi takpe lah…mungkin mereka ada perkara yang lebih penting dan punyai pekerjaan yang lebih darurat…berbaik sangka jelah…biasalahkan… nak ajak orang buat baik ni, bukan senang…di sana terdapat cabaran-cabarannya.Moga mereka dibukakan pintu hati untuk ikut pengajian. Bukannya apa, klu musim cuti macam ni…lebih-lebih lagi kat sini…klu masa itu tak terisi dengan perkara yang bermanfaat…maka masa itu secara tidak langsung akan di isi dengan perkara yang sia-sia.

Antara perkara sia-sia yang boleh saya senaraikan di sini ialah menonton cerita, menghadap laptop 24 jam, chatting, internet 24 jam,tidur memanjang dan sebagainya. Saya cakap ni bukan bermakna saya ni baik sangat,tak buat perkara tu...tapi disebabkan saya pernah alami benda nilah saya nasihatkan pada sahabat sekalian,janganlah jadi seperti mayat hidup. Kenapa saya cakap macam tu? Sebabnya klu kita dah biasa dengan perkara sia-sia yang tidak mendatangkan faedah…semua pekerjaan yang ingin dilakukan terbengkalai dan bukan itu sahaja, bahkan pemikiran kita akan menjadi sempit kerana tidak mempedulikan orang lain..aku dunia aku…kau dunia kau…tak ambil tahu langsung tentang sekeliling. Tak salah pun jika kita nak menonton atau apa ke, tapi perlulah ada had-hadnya. Janganlah sampai solat ntah kemana..waktu terbuang begitu sahaja tanpa ada pengisian dalam diri. Itu menzalimi diri namanya. Semua kerja yang nak dilakukan tak menjadi semata-mata melayan benda yang tidak sepatutnya.

Bukan sahaja ia membuang waktu, tapi boleh menggangu perjalanan hidup seharian dan system kesihatan badan kita terutamanya. Jika kita sentiasa terperap dalam rumah dan tidak melakukan kerja yang melibatkan pergerakan yang banyak contohnya...ia membuat kita lesu dan tidak bersemangat pada seharian itu.

Cuba kita Tanya pada diri masing-masing. Kenapa kita ada sahaja masa untuk menonton atau apa-apalah, tapi tak de masa untuk ke klas pengajian walaupun sekejap. Kenapa kita boleh beri masa untuk berhibur tapi tak dapat nak luangkan masa walau sekejap untuk ikut pengajian? Ada masa untuk shooping tapi tak de masa untuk kelas pengajian.? Tiada alasan untuk semua itu tapi ada sahaja alasan apabila ajak ikut pengajian. Macam-macam alasan yang keluar dari mulut mereka dan lepas ni mungkin klu ajak ke kelas pada ramadhan nanti...mungkin akan ada yang beralasan “ramadhan nanti panas, kan waktu tu kemuncak panas,letihlah…tak tahan panas.” Ke korang ni, dah banyak sangat ilmu dalam otak tu sampai otak pun jadi beku? Tak dapat beza yang mana satu tuntutan.

Whateverlah, apa-apa pun kalau nak seribu daya…klu tak nak seribu dalih.Semua apa yang saya cakap ni reality…reality kehidupan sebahagian kita dalam pengurusan waktu ketika cuti panjang. Klu waktu kuliah tu tak pelah...mungkin sibuk ngan kuliah…tapi waktu cuti sibuk ngan apa?klu sibuk ngan program yang bermanfaat tahan lagi…tapi tak juga. Sangat-sangat kasihan. Beginikah yang di namakan mahasiswa islam yang akan jadi pembimbing kepada masyarakat Malaysia khususnya kelak apabila kembali ke Malaysia nanti?

Berubahlah…selagi kita ada masa dan peluang untuk berubah,jangan sampai Allah tak lagi beri peluang itu kepada kita. Tak banyak,sikit pun jadilah. Tak perlu kita berubah secara mendadak…tak perlu berubah keseluruhannya…tapi perlu untuk kita berubah perlahan-lahan, sedikit demi sedikit,tidak gopoh kerana di situ menjamin istiqamah dalam diri. Jika ada rasa malas dalam diri untuk buat kebaikan, usaha secara perlahan-lahan usir perasaan tersebut dengan cuba melakukan kebaikan. Biasalah, klu nak buat baik ni…macam-macam dugaan datang…macam-macam alasan yang diberi…jadi kita perlu usaha lawan perasaan tidak suka atau malas itu, kerana kita tahu di sana adanya syaitan dan nafsu menyeru kepada kerosakan.

Ini sebenarnya luahan rasa yang terpendam sebab tak dapat nak luahkan. So, blog inilah yang menjadi mangsanya. Kadang-kadang rasa menyampah dah ngan kerenah manusia ni. Dah malas dah nak cakap. Klu cakapkan, kata kita membebellah apalah. Baik senyap je lebih baik.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa……..geram…..rasa nak menjerit je..tapi tak boleh, nanti orang cakap gila plak. Jadinya, untuk menenangkan fikiran ni…saya optimis. Usaha selagi mampu untuk ajak diorang. Klu tak melalui kata-kata pun…dengan tauladan yang baik lebih afdal…klu tak dapat juga, dengan doa sudah cukup memadai dan itulah selemah-lemah iman.

0 comments: