BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, June 30, 2011

Kamu kuat? Aku kuat ! motivasi mendidik...


Sedikit pengalaman saya menemani sahabat untuk mendapat rawatan dari Syeikh bagi gangguan dan penyakit yang dihadapinya.

“Semoga kalian dikurniakan suami yang soleh” doa Syeikh kepada kami.

“ sebelum kita mulakan, saya nak beri satu analogi seekor semut dan seorang manusia...”

“ adakah kamu takut dengan seekor semut yang kecil?” tanya Syeikh.

“ adakah semut itu akan memudaratkan diri kamu?” tanya Syeikh kembali.

“ tak...” sahabatku menjawab sambil menggelengkan kepalanya.

“Apakah kita takut dengan seekor semut yang kecil sedangkan kita manusia lebih besar darinya? jadi, sama jugalah dengan makluk halus,jin dan seangkatan dengannya.. Jin itu makhluk Allah dan sama juga seperti kita...makhluk Allah, dan ingat...kitalah sebaik-baik makhluk Allah... jadi apakah kita perlu takut dengan jin tersebut?”

“ kamu kuat, betul?”
“ kamu kuat atau lemah?”

“ separuh-separuh...” balas sahabatku nor.

“ tidak! Kamu kuat ! cakap saya kuat..”

“ ya! saya kuat..!”

“kamu kuat atau lemah” Syeikh sengaja mengulang persoalan yang sama untuk beri kekuatan kepada sahabatku.

“ saya kuat...” Syeikh tersenyum mendengar jawapan tersebut.

“ nor, dengar ini....bilamana kita banyak berfikir tentang sesuatu perkara, maka dengan itulah menyebabkan perkara tersebut muncul dan terzohir sedangkan perkara tersebut tidak berlaku pun. Kita hanya melihat benda yang laisa hadath(tidak pernah terjadi). Ia hanya khayalan atau mainan mimpi.”

“ibarat bilamana seorang isteri sentiasa berfikir tentang suaminya...apakah suaminya buat saat ini? Siapa kawan dia? Adakah perempuan? Adakah dia setia dengan aku? Dan sebagainya. Persoalan-persoalan ini akan menyebabkan si isteri diselubungi bayang-bayang dan sentiasa berada dalam keadaan resah sehingga menyebabkan dia mula mengesyaki suaminya membuat tidak senonoh di belakangnya sedangkan perkara tersebut tidak pernah berlaku. Apabila si suami pergi bekerja dia menganggap suaminya berfoya dan jika dia terdengar bualan telefon suaminya dia sangka suaminya bercakap dengan perempuan lain dan sebagainya. Padahal apa yang ternyata atau terzohir pada si isteri itu bukanlah yang sebenarnya tapi apabila dia sentiasa berfikir perkara negatif pada suami maka akan itulah yang dilihatnya sedangkan itu bukan hakikat.”

“nor,jika manusia itu ada yang soleh dan sebaliknya maka jin pun begitu...ada yang soleh dan sebaliknya juga...jadi apa perlu kita takut?”


"kamu kuat atau lemah?"

"saya kuat!"

“kamu perlu kuat dengan kekuatan Allah maka jin akan lemah...”

“bilamana kamu yakin dengan kuasa dan kekuatan Allah, maka kamu akan jadi kuat tidak lagi lemah dengan hanya perkara kecil ini...”

“masalah kamu terlalu kecil dan sangat mudah berbanding sahabat kamu yang lain yang ada lebih besar dari ini...jadi kamu kena kuat...”

“setiap hari kamu perlu jaga solat subuh...jangan sekali-kali lewat hingga terlepas waktu subuh...kedua, sentiasa berada dalam keadaan bersih...berwuduk, amal selawat dan doa ini...doa ini sebagai pendinding diri kamu...”

“insyaAllah dalam sepuluh hari atau 2 minggu sembuh...jika tidak, kita guna cara lain...tapi kamu perlu ingat, sesuatu kesembuhan itu memerlukan waktu jadi kita usaha selagi boleh...jangan putus asa...”

*pengalaman yang cukup mendidik...semoga Syeikh sentiasa dalam kasih dan rahmat-Nya. doakan Syeikh sembuh ye sahabat...2 hari lepas pengajian tunda sebab Syeikh tiada suara...harap hari ni Syeikh dah sembuh dan dapat sampaikan khutbah jumaat...teringat dekat Syeikh punya pasal,sampai termimpi-mimpi plak...hehehe.

Monday, June 20, 2011

Si kecil Ilyas...



Alhamdulillah...sudah dapat anak sedara yang sulong lahir pada 31/5/2011 yang lepas...jadi, pangkatpun sudah naiklah...sudah bergelar aunty lah nampaknya...walaupun muda lagi...hehehe. Suka sangat dapat baby ni...macam anak sendiri plak...hehehe... untuk si kecil Ilyas,cik ngah(gelaran naik pangkat) doakan moga ilyas menjadi anak yang soleh...menjadi seorang pejuang Agama Allah yang soleh lagi bertaqwa...menjadi penyejuk mata untuk semua yang mengenali ilyas. Kat bawah ni ada sikit gambar baby boy Muhammad Ilyas yang baru jugalah di send melalui ym untuk tatapan aunty dia yang jauh di perantauan ni.(buat ayat sedihlah plak). sorrylah Ilyas, cik ngah tak dapat tengok ilyas dari dekat...tengok gambar pun Alhamdulillah. nanti cik ngah balik,Ilyas dah besar agaknya.








Sunday, June 19, 2011

Muda-mudi dan perkahwinan....


Perkahwinan merupakan suatu syariat yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T kepada hamba-Nya bagi menghalalkan perhubungan antara lelaki dan wanita dalam membawa fitrah kepada kebaikan.

Ia juga merupakan sunnah Rasulullah S.A.W yang seharunya diikuti.Terdapat banyak kebaikan perkahwinan itu sendiri, terutama kepada si suami ,si isteri dan anak-anak.

Walaubagaimanapun, sebuah rumah tangga atau perkahwinan itu tidak sunyi dari masalah yang mendatang. Kadang-kadang timbul sebahagian masalah dalam kehidupan berumah tangga. Kadang-kadang perkara yang tidak diingini berlaku .

Jadi, seharusnya ke atas kita sebagai muda-mudi,perlu mengetahui hakikat perkahwinan itu sendiri sebelum berkahwin.

Benarlah,akan berlaku perbezaan pendapat atau pergaduhan kecil mungkin di antara suami dan isteri. Bahkan itu adalah perkara biasa ataupun lumrah kehidupan suami isteri dan itu bukanlah masalah.

Akan tetapi yang menjadi masalahnya, kita tidak dapat mencari penyelesaian kepada perkara tersebut. Itulah sebenarnya masalah...bilamana kita tidak mampu meleraikan masalah atau sesuatu perkara yang berlaku dalam kehidupan berumah tangga itu sehingga menyebabkan perkara buruk yang lain berlaku.

Kebanyakan pemuda atau pemudi berfikiran bahawa suatu perkahwinan itu merupakan perkara yang terlalu indah sehingga melupakan bahawa di sana terdapat banyak tanggungjawab yang perlu dipikul bergelar suami dan isteri. Kemungkinan mereka tidak memandang ke hadapan dengan menganggap sesuatu perkahwinan itu akan sentiasa indah dan tidak akan ada sebarang masalah yang perlu dihadapi.

Maka dengan itu,mereka akan mengamuk atau melakukan perkara yang tidak masuk akal bilamana berdepan dengan masalah secara mengejut dan menyebabkan mereka tidak dapat mengawal emosi seterusnya memikirkan tentang penceraian.

Kepada pemuda dan pemudi, seharusnya kita mengetahui bahawa kehidupan berumah tangga atau perkahwinan itu merupakan suatu perjalanan atau pengembaraan yang panjang, bukan hanya sehari dua tinggal bersama. Perlu untuk kita berkongsi suka,duka, tangis, tawa bersama-sama, bukan berkongsi suka semata-mata.

Sesungguhnya,jalan kebahagian itu ada di hadapan. Untuk pemuda pemudi yang bergelar suami dan isteri seharusnya mengetahui bagaimana untuk mengecapi bahagia. Antara jalan atau cara untuk sesuatu perkahwinan itu berjaya adalah melazimi bercakap sesama pasangan. Sentiasa bercakap, berbincang atau bercerita antara satu sama lain dapat mengukuhkan ikatan kasih sayang antara keduanya. Sentiasa bercakap itu bukan bermaksud berleter, tetapi sentiasa berkomunikasi dengan pasangan menggunakan kata-kata atau uslub yang disukai dan baik. Komunikasi yang baik menatijahkan kehidupan yang baik juga...insyaAllah.

• Yang paling penting kepada suami dan isteri atau yang akan bergelar suami dan isteri bahawa cinta utama dan pertama kalian bukanlah pada pasangan masing-masing tetapi cinta utama dan pertama kalian adalah kepada Allah S.w.t dan cinta kedua barulah kepada makhluknya...kerana Cinta-Nya menjamin bahagia...jika tidak di dunia, di akhirat menanti....insyaAllah ,amin...”

Thursday, June 9, 2011

Why women cry...?


A little boy asked his mother : “ why are you crying?”
“ becouse I’m a woman...” she answered him.
“ i do not understand,” he said.

Mum just hugged him and said: “ and you never will...”

Later the little boy asked his father : “ why does mother cry for no reason?”
“ all woman cry for no reason...” was all his dad could say...

The little boy grew up and become a man, still wondering why women cry...
Finally he asked Syeikh : “ why do women cry so easilly?”
And Syeikh answered : “ Allah created woman to be very special...He made her shoulders strong enough to carry the weight of the world...yet gentle enough to give comfort for her child...Allah gave her an inner strength to endure childbirth and the rejection that many times comes from her children. He gave her a hardness that allows her to keep going when everyone gives up, and take care of her family through sickness and fatigue with out complaining. Allah gave her strength to carry her husband through his faults and created her from his rib to protect his heart... Allah gave her wisdom to know that a good husband never hurts his wife but sometimes tests her strength and her resolve to stand beside him unfalteringly... and finally, Allah gave her tears and the right to shed them whenever it is needed...”

“ and you my son, should remember,” said Syeikh.

“ the beauty of woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries...the beauty of woman is in her eyes...the doorway to her heart, where love dwells...”

-youtube-