BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, April 14, 2011

Man yara nafsahu fauqo turab..., dollah.




Sahabat, siapa kita di sisi pencipta? Allah memandang kita bawah, hanya dari tanah, jadi kenapa kita meninggi diri? Sehingga kita menganggap diri lebih mulia dan tinggi dari tanah. Ingatlah! bahawa kita semua dari tanah dan akan ke tanah jua akhirnya.…jadi jangan merasa diri kitalah yang paling bagus dari orang lain, itu sifat sombong namanya. Sebagai hamba Allah, kita perlu sentiasa bersifat tawadduk dengan apa yang kita ada. Jangan sekali memandang diri kita lebih mulia dari orang lain,kerana mungkin orang itu lebih tinggi dan mulia darjatnya di sisi Allah.

Sahabat, hati itu lebih utama untuk dijaga. Usahlah biarkan hati kita hitam dek kesombongan dan keangkuhan diri. Biarlah tinggi mana pun diri dan darjat kita jangan sekali-kali memandang rendah pada orang lain. Sebagai manusia yang bergelar hamba kepada-Nya dan mengetahui hakikat penciptaan, kita sepatutnya melihat manusia lain lebih mulia dan tinggi dari diri kita…itulah sifat tawadduk, jalan penginsafan untuk lebih dekat kepada-Nya.

Syeikh ‘Alaa membuat misalan seorang tenaga pengajar duduk dalam majlis ilmu… mengajar orang…berpakaian baik dan ilmunya tiada tandingan namun apabila dia melihat kepada seorang yang duduk di tepi kedai kafe sambil menghisap syisya(seperti hisap rokok) maka terdetiklah dalam hatinya “aku lebih baik darinya, aku berada di majlis ilmu tapi dia tidak” perasaan bangga itu meresap di jiwa dan sanubari maka apakah darjatnya di sisi Allah? Sama-sama kita renungkan.

Dan Syeikh juga menceritakan kisah seorang imam besar mekah yang dahulunya merupakan seorang pencuri tapi apabila dia mendengar kalam dari seseorang yang menyebut ayat Allah, maka ketika itu dia tersedar dan sejak dari itu dia terus meninggalkan perbuatan keji itu dan bertaubat. Selepas itu dia mencari dan menuntut ilmu sehinggalah dia menjadi seorang imam di mekkah. Maka rahmat dan hidayah Allah bersamanya.

Jadi sahabat, seorang yang melakukan dosa banyak mana pun…jika dia bertaubat maka dia lebih mulia dari kita…jadi sama-sama kita renung diri masing-masing.

“La tatakabbur…la tatakabbur…la tatakabbur…”. Itulah antara kata-kata Syeikh ‘Alaa sebelum bersurai.

0 comments: