BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, January 17, 2011

Matang- biasa+syukur=.........


“awak…awak mesti dah ada orang kan?”

“dah ada orang? Maksud awak apa?”

“mesti awak ada teman lelaki kan?”

“erm, mana ada. Tak de pun…”

“ye ke? Saya tak percayalah awak…ramai kawan-kawan kita yang dah ada…takkan awak tak de?”

“iya…saya tak de”

“awak…bila saya tengok kawan-kawan yang dah ada, saya rasa teringin juga”

“awak…pada pandangan saya, itu bukanlah satu keperluan tapi itu lebih pada kehendak. Awak kena ada prinsip dan pendirian awak. Awak tak boleh ikut ke arah perkara kemaksiatan, jangan mudah terpengaruh dengan orang. Awak kena ada pegangan dan jati diri.”

“awak…saya nasihatkan awak, tak payahlah awak fikir nak rasa ada teman lelaki, lebih baik awak fikirkan masa depan awak. Fikirkan nak ada suami bukankah itu lebih baik?”

“bukannya sama je?”

“tak sama awak… fikiran kita yang membezakan perbuatan kita dengan orang lain. Pemikiran melahirkan perbuatan dan tindak tanduk kita. Biasanya jika kita fikirkan perkara yang baik dan diredhoi, jarang sekali kita tersilap langkah…jarang sekali kita melaluinya dengan jalan maksiat kepada-Nya. Jadi, fikiran dan perbuatan menggambarkan tahap kematangan seseorang itu.”

“awak…seseorang yang matang tidak sesekali hanya memikirkan kenikmatan yang sementara semata namun lebih kepada kenikmatan yang abadi”

“awak…seseorang yang matang juga sebenarnya adalah orang yang meletakkan diri sepenuhnya kepada pengawasan Allah.”

“awak…tidak menjadikan kita itu matang selagi mana Allah bukanlah yang utama dalam diri dan hidup kita.”

“ macam apa yang saya utarakan tadi...kita boleh Nampak bahawa seseorang yang befikiran atas suatu tujuan yang baik dalam hidup tidak sekali meletak diri mereka dalam perkara yang dapat menjerumus diri mereka kepada kemusnahan…”

“awak…cukuplah Allah di hati, mintalah dengan Dia kerana dia lebih mengetahui segalanya…”

“tiada kebahagian jika didasari di atasnya kemaksiatan…”

“ awak…awak janganlah berasa rendah diri,bersedih hati atau gundah gulana apabila awak tidak memiliki seorang teman lelaki seperti mana kawan-kawan yang lain namun lebih pantas awak berasa syukur kepada Allah kerana Dia memelihara awak dari jalan zina… dan awak terlalu tinggi darjatnya kerana awak sedaya mungkin menjaga harga dan kesucian diri …”

“awak…bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang, insyaAllah jika kita syukur pada-Nya nescaya Dia akan tambah nikmat yang kita tidak sangka-sangka…jangan jadikan kebiasaan kawan-kawan menyebabkan goyang iman kita...”

"awak...kalau kawan-kawan kita macam tu, tidak sepatutnya kita ikut mereka,tapi kitalah yang lebih utama nasihat dan beri peringatan kepada mereka..."

“awak…antara tanda syukur kepada-Nya ialah kita sentiasa ingat-mengingati dan kita memelihara diri dari perkara kemaksiatan kerana semua anggota yang kita ada sekarang adalah pemberian dari-Nya…”

“awak…cuba awak bayangkan kalau kita tak syukur dan kita melakukan apa yang tidak sepatutnya dengan anggota kita…tiba-tiba Allah tarik pemberian-Nya...jadi,fikir-fikirkanlah…”

-Peringatan untuk diri terutamanya dan semua. Semoga kita dipelihara oleh-Nya dari segala kemungkaran-

0 comments: