BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 21, 2010

Jangan salahkan….redho dan menerima..




“semua ni salah dia” , “aku tak lulus ni sebab dioranglah, yang tak faham!”, “ni kau punya pasallah…”. Kalau nak ikutkan,macam –macam ayat yang kita sering dengar dari mulut individu yang apabila dia melakukan sesuatu perkara,maka tidak seperti apa yang dia harapkan( tidak menjadi) ataupun kalau berlaku perkara yang tidak diingini,dia cuba menyalahkan orang lain. Persoalannya di sini, betul ke apa yang terjadi pada diri individu itu disebabkan salah orang lain, dan bukan salah individu itu sendiri?

Di sini saya cuba untuk merungkaikan serba sedikit tentang persoalan diatas. Pada pandangan saya, setiap natijah yang berlaku dalam hidup kita semuanya berpunca dari diri kita sendiri, bukan salah orang lain. Seperti kata-kata yang kita sering dengar yang berbunyi “apa yang kita tuai itulah yang kita akan dapat”.

Kesimpulannya terlalu mudah, kita ada pilihan untuk memilih. Samaada kita nak sesuatu hasil yang baik atau sebaliknya. Jika hendakkan jagung, jangan pula kita menuai tembakau. Tidak pasal-pasal jagung manis yang diidam, tembakau busuk yang melingkari.

Tapi kita perlu ingat, tak semestinya apa yang kita inginkan tercapai jika jalannya tak ke arah itu dan tak semestinya juga jika kita ambil jalan kearah apa yang kita inginkan natijahnya akan dapat seperti apa yang diingini. Kerana semua itu ada sebab musababnya yang perlu kita renung bersama-sama. Itu jugalah yang dinamakan ujian kesabaran. Hidup ini tidak selalunya indah. Tidak dinamakan hidup seseorang itu jika ia tidak diuji. Maka sabar,redho dan menerima segala ketentuan dari-NYa. insyaAllah kita akan lebih menghargai setiap saat hidup ini.

0 comments: